onsdag 9 juli 2008

Visning av min trädgård

När vi flyttade in i vårt hus för snart fyra år sedan så var trädgården helt orörd kan man säga. Häcken var hur hög som helst, de buskar som fanns var spretiga och ej klippta, inga rabatter fanns och gräset var knappt klippt. Jag tyckte att det var jätteroligt att kasta sig in i att börja "göra" min nya trädgård. Ja, det är min för min man är inte intresserad av buskar, träd och blommor. Däremot är hans lott i livet att klippa gräset och hjälpa till med allt grävande som krävs i min trädgård.




Mitt första projekt, som jag gjorde den första sommaren, var att skyndsamt ordna en rabatt eftersom jag älskar att plocka in blommor. Min make grävde och jag planterade. På bilden ovan ser ni hur rabatten ser ut i år. Det är bl a två pioner, daglilja, kejsarkungslija, daggkåpa, klematis, tuvrör och blodnäva. Jag ska ta närbilder vid ett senare tillfälle.



Mitt andra projekt var att göra en skuggrabatt vid garaget där vi även har vattenkranen. Den skulle gå helt i vitt hade jag tänkt men jag fick av någon underlig anledning klippstånd och gullstav över eftersom de inte trivs i direkt sol så det fick även bli lite gul-orangt i den vita skuggrabatten. Den vita busken i hörnet är en vitbrokig kornell som är jättefin (se nedan).


Vi bodde i hus även före vi flyttade hit så jag hade gjort i ordning rabatter, buskar och jordgubbsland tidigare. Däremot är den trädgård jag har nu mycket större och jag har fått tänka till vad jag vill ha både vad gäller buskar och träd. Jag har varit i kontakt med Birgitta Groth (Blad i Norr) för att få lite tips på träd och buskar som är härdiga hos mig.

Nu ska jag kontakta min äldsta son för han ska skjutsa och hämta oss när min man och jag ska äta middag hos några kompisar. Äntligen får man tillbaka lite skjutsande!!

4 kommentarer:

Carina sa...

Tjusig trädgård, perfekt med massa blommor att ta in. Det luktar så gott...jo jag gillar också gammalt porslin fyndade lite rörstrand anno 50 tal tror jag idag på myrorna i Luleå.
Tjing
carina

Tingeltangel sa...

Hej. Vad roligt att du kommenterade hos mig. Nu har jag ju fått en härlig blogg till att läsa... "Mer av allt" var ett fyndigt namn tycker jag. Det är ju så man vill ha det hela tiden... Vad roligt att läsa hur du planerat din trädgård. För mig går det lite mer på impuls när jag köper växter. Ofta har jag en tanke när jag åker till plantskolan men sedan kommer jag hem med något helt annat.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vad trevligt att få en visning av din trädgård! Jättefina rabatter, verkligen fylliga perenner som tagit sig bra. Ser fram emot att få se mer!

Vitt och blandat sa...

Hej Anneli här. Åhhhh vad fint du har - vilka underbara statyer!!! Inte visst jag att Hjortgården sålde sånna - är det länge sen du köpte dom (please säg nej =D?)Till dig kommer jag fler gånger! Kramar