söndag 13 juli 2008

Trädgårdsvisning - framsidan

Här är framsidan och brevlådan där vi förra året lade plattor och utökade planteringen som fanns. Målet är att det ska bli lummigt och ombonat vid ingången till huset. Vi har planterat björkspiror längs hela kanten på planteringen. Många spireor blev det...

Det här är gången från parkeringen vid brevlådan upp mot ingången. Ni ser väl raden av spireor? Runt lyktstolpen har jag planterat pioner, daglilja och två olika liljor (se bilden nedan). En gammal stort som är orange (kommer inte ihåg vad den heter just nu) och en röd lilja som jag fått av mamma. Tyvärr blommar ingen av dem ännu men jag får fota dem senare när de gör det. Till vänster i den stora planteringen har jag bl a planterat en pärlhagtorn som jag tror blir jättefin att ha där! Har även planterat videkornell, bergros, svartaronia, snöbollsbuske och brokberberis. Sedan tidigare fanns en vit och lila syren. Den vita syren doftar fantastiskt men blommar tyvärr så kort tid.
Vid lyktstolpsrabatten har jag satt betongrosor och ett fågelbad. Det behövs lite vatten i trädgården. Jag brukar ha fler vattenbad men i år är det bara detta. Jag har dock faktiskt två fågelbad i rabatterna. De syns nog inte på någon bild.
Ovan syns morgonaltanen där jag dricker kaffe i solen. Tyvärr är det inte sol idag men det är faktiskt 22 grader varmt! Min man sitter på vår balkong i skuggan. Fast han har faktiskt börjat sitta här också.
Vi gjorde stenläggningen förra året och förberedde planteringen som vi planterat klart i våras. Sista gången köpte jag bl a 22 björkspireor - ni fattar kostnaden va?! Detta var förra årets semesterprojekt. Det tog tid, var tungt och kostsamt men vad nöjda vi blev när det blev klart!! Det är ju dessutom ännu finare i år när de nyplanterade buskarna vuxit till sig lite. Det kommer att vara lummigt och fint om fem år eller hur?

Jag har köpt en roskratta som jag drar bort ogräs med. Det växer fantastiskt mycket ogräs. Vi har som mål att lägga ut duk och fylla på med ett tjockt lager bark men när det ska bli vet jag inte. Vi har gjort ett prov och till detta gick tre säckar bark. Så det fattas ju då typ 1033 säckar...

Visst är bordet fint? Kan det bli bättre med både hjärtform och rost?! Min man tycker däremot inte om de rostiga saker som jag köper eller plockar fram. För honom innebär rost att det är något som ska kasseras. Han gillade inte bordet men det brydde jag mig inte om. Stolarna har min morbror gjort och de har varit i vår sommarstuga som vi hade tidigare. Jag har även kvar de blekta rosmönstrade dynorna.

1 kommentar:

Ingrid sa...

Oh det var nog det underbaraste fågelbadet jag sett på länge. Som en karamell där det står med rosa blommor i. Är det näckrosor?

~Livet i byn