lördag 16 augusti 2008

Höst i trädgården

Ja jag tjatar om att det är höst men det är verkligen inte höst ute just nu. Bilden ovan fotade jag kl 20.00 igårkväll. Det var en fantastisk somrig eftermiddag och en härlig kväll. Vi hade några vänner här och satt vid grillplatsen och drack lite vin, surrade och grillade korv. Jättehärligt! Men jag har ju faktiskt börjat jobba igen efter semestern och då känns det alltid att det är höst. Jag gillar hösten. Det är mysigt med mörkret och de tända ljusen.

Äpplena är på gång. Tyvärr vet jag inte vilken sort det för det gamla äppelträdet fanns redan när vi flyttade in. Vi har bott här fyra år och jag minns inte att de är röda på en gång. Jag har för mig att de är gröna och senare på hösten byter de färg och blir helröda. Det kanske är klimatförändring... :-) För två år sedan var äpplena stora och fantastiskt goda samt gav en stor skörd. Jag gav bort äpplen till vänner och bekanta. Mina arbetskamrater trodde inte att de äpplen jag åt på jobbet kom från min trädgård. Skörden har jag hört är beroende på föregående års sommar, vilket borde ge bra med äpplen i år. Det var en bra sommar i fjol.

Ser ni hur de trängs? Den vita längst bak till vänster tror jag heter pilört och den har blivit enorm. Måste rensa bort lita av den för den tränger ut de andra blommorna. Klippstånds (Othello) syns knappt mellan pilörten och gullstaven. Den får inget utrymme alls. Silveraxen håller också på att ramla ut ut rabatten. Jag ska göra en insats när det blommat ut senare i höst.

9 kommentarer:

Vitt och blandat sa...

Hej - visst är det underbart ute? Sista andetaget innan hösten känns det som! Va fint du har i din trädgård!!! Förra årets äppelskörd var gudasänd - vilka underbara äpplen det blev!! Hoppas vi får en lika god skörd även detta år. Måste åka till mamsen och uppdatera äppelläget tror jag. Såg du att IKEA-katalogen är på G? tror den finns på hemsidan. Önskar dig en go dag/Anneli

Unknown sa...

Hej, vad kul med ännu en luleåbloggare! Och på Skurholmen till och med -- där hade vi också hus innan vi byggde nytt. Ibland längtar vi tillbaka, för Skurholmen är extra mysigt.
:-)
Försöker klura på vilket hus som kan vara ert? Och om jag vet vem du/ni är? Jag har ju också tonåringar, den äldste är -91:a, men går med 90:orna och har gått örnässkolan tidigare ...
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Det är verkligen tur för mig att det kom lite sommar tillbaka för jag gillar inte alls hösten, tyvärr.

Vilket fint äppelträd ni hade tur att få med huset!

Ha det så bra!

Gårdsromantik sa...

Vi har ju ett fantastiskt sommarväder här uppe nu.
Känns lite segt att börja jobba på måndag när solen lyser för fullt.

Perenner mår bara bra av att delas på - den där vita till vänster var så vacker.

Hjälp så mycket du har flytta - hoppas det dröjer innan vi flyttar igen.

Idag har jag städat matkällaren - skall försöka fota den - den har så vackra stenväggar.

Kram Maud

Lärarbostaden i grönskan sa...

Tack för kommentaren hos mig! Blir så glad när nya bloggare hittar till min blogg och lämnar snälla och gulliga kommentarer! Fin rabatt du har! Visst är det härligt när äpplena börjar mogna? Jag bor mitt första år i huset och ser mycker fram emot att göar olika sorters äppelkaka. Kommer fortsätta kika in hos dig!

Kram

Vitt är vackert sa...

Hej

Vilka fina bilder. Visst kan även hösten ha sin tjusning!

Jovisst, jag kan gärna göra en bräda till dig! Fast jag har nog ingen bra guldpenna till trä hemma. Ska kolla om jag hittar en i affärerna och hör av mig då!

Ha det bra!

Kram Ellinor

Living by Milla sa...

Här har du en till som gillar hösten, det är så mysigt att krypa upp i soffan, tända brasa och massor med ljus.

Vi får också massor av äpplen i år men våra är sena.

kram Camilla

Helena Dovier sa...

Vilken vacker himmelsbild! För min del får det gärna bli höst nu - jag längtar efter att få använda mina kära polotröjor och att få gå i skogen under härliga höstdagar :-).

Ha en fin start på veckan!

Kram från Helena

Camillas nya hem sa...

Här är det riktigt höstväder! Och vad goda äpplena ser ut, visst bode de vara mogna snart? Det enda min hjärna tänker är äpplekaaaakaaaaa! :)