söndag 9 augusti 2009

Under sommaren börjar jag morgonen med att gå ut på balkongen (går att göra från sovrummet) och kolla vad det är för väder. Så även idag - och det var soligt, varmt, blå himmel och ljummen vind - även idag! Så har det varit i ca två veckor nu. Helt otroligt! Jag älskar sommaren och såna dagar som det varit på slutet av min semester!!! Vi var ett helt gäng i varierande åldrar som drog iväg till badstranden. Det är otroligt varmt i vattnet. Dock blåste det lite mycket vilket gjorde det svårt att läsa kvällstidningen. Det är den sista sol- och baddagen idag. I morgon börjar hösten - semestern är ju slut. Snyft... Fast jag har ju något att se fram emot. Så det blir att jobba en vecka och sedan vara ledig en vecka igen eftersom vi åker utomlands en vecka i september.
Igårkväll var det en tropisk natt, 20 grader kl 01.00. Mörkt och varmt och mysigt. Det är så mysigt att sitta med tända ljus under parasollet på balkongen. Jag vill aldrig gå in men till sist tar tröttheten överhand.
Min nyplanerade new dawn blommar! Jag tycker den är så fin med sina blekrosa blommor.
Det finns lite jag vill göra i trädgården nästa år. Det är för lite blommor som går att plocka in i rabatten vid garaget. Både den rosa höstfloxen och den rosa-röda rudbeckian har försvunnit. En plantering ska göras kring den nya utbyggda rabatten. Det är roligt att ha något att fundera på i vinter! Tänkte först sätta buskar men det blir perenner (vill ha fler blommor att kunna plocka in!), klätterrosor och klematis. Det blir lite rosa och röda perennaväxter. Först ska jag komma på hur jag ska göra rabatterna kring altanen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

ja, visst är det råkigt att semestern är slut men vi har i alla fall haft ett fantastiskt väder och inte har man fått gjort allt man borde men jag har i alla fall tagit tillvara vädret.
Kram Susanne

Persiljas Hus sa...

Så otroligt söt New Dawn är! Vill ha mer rosor i min trädgård. Min Magnus (rudbeckian) har försvunnit i år. Tråååkgit. Älskar den. Hade flera plantor. Satte en i stugan för flera år sen och den har också försvunnit. Vad är det för fel tro? Frusit eller stått i fel jord? Suck. Jag ska också planera för mer perenner som går att plocka in. Det är det ultimata trädgårdsidealet att det går att plocka in nåt hela sommaren och hösten. Vill ha höstanemon, men tyvärr verkar det svårt att få den att hinna blomma.
Måste lära mig lite tricks hur man lurar zonen.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vilken härlig sommarbild på solstolen, det har verkligen varit en kanonfin sommar! Jag gillar New Dawn, den är underbart vacker men jag lyckades inte få den att överleva tyvärr...

Vända blad sa...

Men så fin den är rosen! En sån ska jag skaffa till nästa år. Häromdagen upptäckte jag en hel massa nyponrosbuskar vid en gammal timring här i närheten, tänk att jag har missat när de blommat! Aaargh! Ja det har varit en underbar sommar...
Kram Maria
Ps. Ska leta fram häggbärsreceptet!