lördag 10 januari 2009

Operaupplevelse

Bild från Expressen

I min stad pågår just nu Mattei-festivalen (Peter Mattei är operasångare som kommer från min stad). I torsdags hade jag nöjet att få gå på operan Don Giovanni. Opera är verkligen inte min grej om man säger så men det är klart spännande att få uppleva det eftersom det nu finns i min stad. Jag måste säga att det var helt fantastiskt! Verkligen över förväntan. Peter Mattei och de andra sångarna sjöng helt otroligt bra och det var både humoristiskt och gripande på samma gång. Deltagarna var inte uppklädda som brukligt utan hade vanliga kläder, enkel rekvisita användes och handlingen för förlagd till min stad. En översättning visades hela tiden så att man förstod vad som sjöngs om och översättningen var moderniserad och hade lokala anknytningar. Orkestern var också helt fantastisk med en mycket duktig dirigent som var delaktig i föreställningen - det var förresten även hela orkestern.

Ååh vad det var bra! Jag hade svårt att sova när jag kom hem för jag var lite upp i varv. Det finns möjlighet att se den igen på söndag. Grattis du som har biljett!! Ja, jag ska sluta tjata om hur bra det var... Min man är klart less på att höra om denna opera.

I kväll blir det 50-års fest eftersom en väninna fyller jämt. Det blir trevligt! Jag önskar dig en riktigt härlig helg!

7 kommentarer:

Katta sa...

Det låter ju jättehäftigt! Har tyvärr aldrig varit på opera men skulle vilja gå nån gång.Ha det bra på festen, kram Katta

Gårdsromantik sa...

Vistt är det en aha upplevelse när man gillar något som man aldrig provat förr!

Är ingen Operafantast - men det lät bra.

Kram Maud

Ingrid sa...

Tycker också det låter himla häftigt, tänk att få vara med om en sådan upplevelse!!

~Livet i byn

Vända blad sa...

Å, nu ångrar jag nästan att man inte var där...men det blir väl en nu chans om två år ;)
Så fina tulpaner du har i den header!
Kram Maria
Hoppas ni fick jättekul på festen!

Tingeltangel sa...

Vad underbart det låter. Det är så härligt när man blir riktigt tagen av en upplevelse så där. Och vilken underbar idé det låter som att låta en sådan opera få lokal anknytning.

Lea sa...

Det är verkligen underbart att få en riktig musikupplevelse och man ska absolut inte vara rädd för tt prova något nytt!
Ha en skön vecka!
/Lea

Färjtorp sa...

Men vilken härlig headbild du har med tulpanerna!!!!

Kram Johanna