torsdag 22 januari 2009

Helgblommor

Jag åkeiväg och köpte blommor - som jag skrev att jag skulle göra i mitt tidigare inlägg. De hade billiga tulpaner så det blev rosa-vita sådana. Jag läste i någon blogg att hon varit och plockat tulpaner. Skurit av dem från växtplatsen och sedan betalat. För mig låter det helt otroligt lyxigt! Självplock - ungefär som jordgubbsodling. Jaja jag bor för långt norrut...
Jag har svårt att låta bli primula den här tiden - de är så små och söta. Den rosa-vita primulan passade i den fna vita krukan jag fick av yngsta sonen i julklapp (ära vare gud i höjden...) så nu är det vårigt i köket. Som någon observant kanske upptäckt så älskar jag att spetsa till det. Jag knyter spetsband på allt jag kan. Jag köper det mesta spetsbanden på tradera.
Till vardagsrumsbordet köpte jag denna hortensia. Vilken skönhet! Tre färger i en fast det kanske inte framgår så tydligt på bilden. Den är rosa-vit-grön. De är lite dyrare men de håller dock längre än snittblommor.

Ni observerade säkert att det fanns ett färgtema fast det var olika blommor! Jag gillar rosa när det är vår och sommar. Fast jag måste hålla igen lite eftersom resten av familjen består av det manliga könet. Allt kan inte vara puttenuttigt, blommigt och rosa då.

Upptäckte igår att de håller på att förbereda för bullersanering mot den stora vägen som finns i vår närhet och blir jätteglad! Jag och en granne har jobbat för detta och det känns jätteroligt att det äntligen blir av! Tack så hemskt mycket kommunen!

Nu är det helg!!

9 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så kul med en till spetsfantast - jag brukar samla på mig massor - men är dålig på att använda dem - nu fick jag ju en bra idé!

Kram maud

Vända blad sa...

Visst är det ljuvligt med nya blommor...blev inspirerad av dig att köpa lite nytt! Har länge drömt om en hortensia, men vi får se...kanske mina gröna fingrar kan väckas till liv trots allt?!
Kram Maria

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

tack för gullig kommentar hos mig va fina dina tulpaner va.. jag fick höra om självplock på Ulriksdals slottsträdgård lät så mysigt ska försöka åka dit nån dag o plocka lite..ja kommer att komma tillbaks..trevlig helg snowwhite-sussie

Anonym sa...

Jag gillar också rosa den här årstiden det känns vårigt. Vilka fina lampor du visade i förra inlägget. Jag vill ju så gärna ha en kristallkrona men det får nog bli i glasverandan om den nu blir byggd någon gång.
Kram Susanne

Ingrid sa...

Härligt med tulpaner, här är dom dock aldrig speciellt billiga tycker jag...

~Livet i byn

Mjuka sa...

Vi har också köpt lite färska blommor i dag! Härligt!
kram Malin

Helene på Rörvik sa...

Hej!
Tusen tack för den fina kommentaren, roligt med en ny besökare. Härliga blommor du har köpt ja nu vill man ha mycket vårblommor omkring sig!
Ha det bra!
Kram Helene

Anonym sa...

'wow* självplock av tulpaner låter helt otroligt ju :)

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vistt är det härligt med alla vårblommor som kommer nu... Hortensia är en favorit hos mej också!
kram
Marie