måndag 27 april 2009

Våren är alldeles strax här!

Vad det har tinat! Ja tänk att det kan vara en happening varje år att snön smälter bort så fort. Hur trög kan man vara? Men det känns som om det är en stor överraskning VARJE år. Det ösregnar ute - bra! - då försvinner det sista och ett lager smuts. Idag har kommunen sopat upp allt grus på vägarna kring oss. Det är ett vårtecken om något! Förra veckan såg jag både storspov och tofsvipa och nu sopbilen. Det är vår!!!

Jag har planterat penséer i helgen. Rekordtidigt! Men det känns inte alls besvärligt. Dessutom ringde jag till Blomsterlandet för att höra om de hade Mårbacka tulpan. Vad glad jag blev när det kommit in en laddning igår, ilade snabbt dit på lunchen och roffade åt mig två stycken (se bilden överst). Jag ska övervintra alla mårbackapelargoner i år. Ha dem i fönstrena nere och hålla dem gröna hela tiden. Det ska fungera har jag hört. Så gjorde de förr och säkert gjorde min mormor så. Tänk att jag är inspirerad av henne - mårbacka och ringblommor.

Äldsta sonen älskar pulingröra! Han har hittat ett jättebra recept och i fredags rörde de ihop den älskade röran. Det sista gick åt idag. Det är i stort sett bara de två som mumsat i sig allt. Jag har tänkt bjuda på det till förrätt på valborgsmässoafton så det är bra att receptet är utprovat och godkänt.
Ha en bra vecka och en mysig valborgsmässoafton och sköna maj är så välkommen!

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Men vad i allsin dar är Pulingröra?

~Livet i byn

Ingrid sa...

Aha, då fick jag vet något nytt.

~Livet i byn

vardagsvitt sa...

Så kul att plantera och snart kan man ju börja på riktigt!!
Tjusiga pelargoner!
Kram Marith

Anonym sa...

Vad kul att ni gillar Pulingröra för den rätten kommer nämligen ifrån min by. Puling är ett annat namn för Påläng byn där jag och min familj bor och visst är den god. Tyvärr har affären i byn som sålde den, upphört men fortsatt att sälja på andra ställen.
Kram Susanne