söndag 13 september 2009

Höst i trädgården

Så här ser det ut på min bro just nu. Ljung är lika med höst. Jag gillar den trefärgade ljungen. Nu kan frost och snö komma för nu är sommaren i stort sett bortstädad. Det är så roligt och hoppingivande att få plantera alla sommarkrukor men det är en skön känsla att slänga och rensa bort de bortglömda och torra sommarkrukorna.
Jag har klippt och ansat i våra buskar i trädgården idag. Det blev en säck med blandade grenar att fara med på tippen någon kväll i veckan. Det har vuxit ihop fint i planeringen vi gjorde för två år sedan.

Jag har sparat pelargoner (mårbacka och mårbacka tulpan) och hoppas att de (åtminstone några) klarar sig till våren. Dessa ska få stå i fönstren inne och förhoppningsvis ska de få vara gröna - ska dra ner vattningen men inte låta de helt torka ihop. Få ser hur det går!

Jag ser fram emot blommande snödroppar och pärlhyacint under rönnen på framsidan till våren!


Har blommande lökväxter under äppelträdet sedan tidigare. Eftersom det är på baksidan så är det ingen man direkt ser utan man måste dit för att uppleva det. Det är så himla härligt att se de första blommorna i gräsmattan. De brukar blomma precis kring när det är dags för första gräsklippningen så man får vara lite försiktig så man inte hugger ner dem. Jag har även jättefina romantiska rosa-vit-gröna tulpaner i en blomrabatt men tyvärr syns de knappt för de blommar när allt annat grönskar och blommar.
Ha en härlig vecka!

7 kommentarer:

Katarina sa...

Tack för din kommentar på min rosblogg! kamtschatka lär klara sig upp till zon 5, så det är väl inte säkert att den går hos dig...
Katarina

Gårdsromantik sa...

Vad roligt att planera för nästa år!

Vi har ju en fantastisk höst - har några Hansarosor som jag inte hunnit plantera än - hoppas att det går fortfarande.

Kram Maud

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Så fina höstfärger och fin trädgård! Vad mycket du hunnit göra när jag inte hunnit läsa din blogg på ett tag! Kul och inspirerande att läsa en bunt med inlägg på en gång!

Viveka i Bläckhornet sa...

Jag har också köpt hem ljung och ska plantera i morgon. Men en sån tre färgad har jag aldrig sett. Snyggt!

Kram Viveka

Anonym sa...

Ja nu känns det som att sommarblommorna har gjort sitt och att det är dags att byta ut till lite ljung, men jag väntar nog till helgen för nu njuts det för fulla drag av dom här härliga dagarna.
Har ni smakat rymdglassen ännu?

Kram Pernilla

Vända blad sa...

Så fint du har gjort! Glömde att ta in pelargonerna igår så nu har de frysit...Måste köpa lite ljung så det kommer nya färgklickar på bron! Apropå bron så halkade jag där i morse och har stukat foten rejält...inte kul men det går ju över!
Förra hösten skulle jag också plantera lökar till våren, men det vara bara lite torrt skal kvar i påsen för Tjappo hade smakat på dem =P
Ha en fin helg!
Kram Maria

Hannele på Hisingen sa...

Kul att pyssla lite ute nu och göra det mysigt.