måndag 6 oktober 2008

Skördat och klart

Nu är äppelträdet tomt! Det var tur att vi plockade ner alla äpplen i går em för det stormade på kvällen och hela natten. Det blev två hinkar och lika mycket som fick gå till komposten på grund av skador och insektsangrepp. Som ni ser så är de röda och fina och de är kritvita inuti. Jag brukar lägga fram lite äpplen här och där på tomten för jag tycker att de är så fina. Riktiga juläpplen fast vi har inte någonstans att förvara dem så de måste gå åt ganska snabbt. Grannen kom förbi och fick genast ett erbjudande om närodlade äpplen. Mamma tipsade om att frysa in dem i klyftor så det ska jag prova. Då har man färdiga äppelbitar till paj, kaka och kräm. Mycket fiffigt om det funkar!

Den här buketten köpte jag till någon helg. Den håller hur länge som helst!! Det var lite kaxig färg. Jag vill gärna ha lite mer färg nu. Få se vad jag hittar till helgen. Brukar köpa bukett till helgerna - det känns lite lyxigt och fint till helgen.

6 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så vackert med alla läckert röda äpplen i Zinkhinkarna!
Vet att en del brukar göra äppel"saft" på bloggarna - men jag är inte så huslig av mig.

Kram Maud

Rosa Hemmet sa...

Tjopp! Vad gott med egna äpplen, och vilka mänder ni fick ihop! :) Här uppe ska man vara happy om man får ihop 10 stycken i ett träd och då är de smååå smååå! kul att se! Vad roligt oxå när blommorna håller så länge, vissa vissnar ju på en gång man får hem dem i rumstemperatur! Ha det fint

Vitt och blandat sa...

Jaaaaaa! Gör det =) Sprid gärna ut till dina nära och vänner att det är loppis hos mig!!!

Kramar/Anneli

Karin Lindström sa...

Hej!

Härligt med alla äpplen. Vi har oxå plockat massor och sparat. Jag läste oxå att det går att klyfta och frysa, jättesmart!

Tack för dina rara ord och lycka till med ljusen!
Kramar
Karin

Vända blad sa...

Vilka härliga äppelhinkar! Frysa in, det visste jag inte, men det kan väl vara värt att prova! Själv gillar jag äppelkräm, lite gammeldags sådär ;)
Kram Maria

Tulipa sa...

Hej! Härlig äppelskörd! Min svägerska brukar också frysa in skivade äpplen och hennes pajer smakar lika gott ändå, så det är ett bra tips. Din bukett med chrysantemum är en supertålig blomma. Tips till dig, prova singelchrysantemum någon gång. Det är en enda stor X-blomma. Superläcker och håller lika bra.
Kram Tulipa