onsdag 29 oktober 2008

Nostalgi som blivit shabby chic

Här ovan ser ni en 1950-60-tals matsalsstolar som stajlades upp till 1980-tal och därefter har åldrats i ett uthus för att för några år sedan plockas fram på 2000-talet. Tyget är blekt och är faktiskt lite smutsigt fast jag försökt torka av det så gott det gått. Men jag kan inte låta bli att bli nostalgisk när jag ser dessa köksstolar. Vi fick dem av mina föräldrar och stolarna var bruna från början men jag skulle naturligtvis ha dem vita. De var jättefina i vår första lägenhet och därefter i vårt förra hus. Det fanns ett bord till som också målades vitt och som någonstans försvann i hanteringen. Färgen har flagnat av runt om på stolarna men det är väl det som gäller just nu - shabby chic!

Jag har faktiskt tänkt klä om dem men inte göra något åt färgen. Tyvärr har jag ännu inte hittat TYGET som jag vill ha på stolarna. Jag vill ha något som är lite "beigt" och passar till det mesta men ändå inte är så tråkigt. Min jakt går vidare. Tills dess så får jag fortsätta att vara nostalgisk varje gång jag äter frukost och läser tidningen.

12 kommentarer:

Vitt och blandat sa...

Hej, ja det var verkligen jätteroligt att träffas på Rusta =) Vi borde ta en kopp oxå snart igen! Vilka fina stolar!!! Tyget jag har på mina i köket är väldigt neutralt å bra i beiga toner. Tyget är köpt på Olssons tyger - där har dom mycket fint. Ja, visst var mina vr gardiner lite coola?! Det är lite i mörkaste laget, men det går bra för nu. Ska du på Hantverksmässan någonting? Själv ska jag dit i morgon med ett stycke mormor och son =) Sen tror jag att vi drar på IKEA på lördag! Jag arbetar bara till 11 på fredag - härligt!! Kramar/Anneli

PS hoppas lilla fina fågeln hittade sina kompisar....

Dubbelörn sa...

Ja men det är bara 1 månad till advent!! Känns mysigt att få smygbläddra sig in på julkänslor ;).

Stolarna dina är så fina. Försök finna ett tyg i linne som ju är beigt el så ett i grått. Jag älskar grått i kombination med vitt ;)

KRam

Lea sa...

Hallojsan!
Så bra att ljusstakarna kom till användning det är ju toppen det här med att "byta" grejor som man egentligen gör på loppisar.
Man kommer ju alltid hem med mer än vad man säljer..i alla fall jag.
Till helgen ska jag sälja på Nettogross loppisen det ser jag fram emot.
Visst är det svårt att hitta tyg till köksstolar jag har samma problem vet inte alls vad jag ska sätta dit.
Ha en skön fredag och helg!
/Lea

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Jättefina stolar, tycker det låter som en bra idé med beiget tyg, beige och vitt är väldigt effektfullt tillsammans. Tati har fina tyger, när det är så liten yta kanske du kan kosta på dig något extra.
Trevlig helg!

Vita hjärtan sa...

Hej!

Grattis! Du har vunnit ett hjärta inne hos mig. Maila mig din adress så kommer hjärtat på posten.

Kram Annemari

Gårdsromantik sa...

Så snygga stolarna var - perfekt shabby!
Hoppas du hittar ett perfekt tyg...men det du har går ju bra också.

Kram Maud

Gårdsromantik sa...

Så snygga stolarna var - perfekt shabby!
Hoppas du hittar ett perfekt tyg...men det du har går ju bra också.

Kram Maud

Vitt och blandat sa...

Hej, om du har lust och framförallt tid får du gärna anta en utmaning hos mig! Kramar/Anneli

Anonym sa...

Så läckert shabbade dom är dina stolar, så du har bara haft dom ute i flera år och så vips är dom perfekta.
Visst är det lite kallt, men bättre idag än igår. Vi ha r även fått lite snö nu på morgonen, så det ser lite ljusare ut nu.
Så du har varit i på Tistel, i Juli? Då hade jag säkert semester, men är du in igen så MÅSTE du ge dig till känna.

Ha en skön Söndag
Kram Pernilla

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Stolarna är helt underbara! Ja färdigshabbade och allt =) Jag brukar också blanda vitt och beige, det blir en så vacker effekt. Vackra volangkjolar skulle vara helt ljuvliga på stolarna.

Kram Anita

Ingrid sa...

Ibland är det ju tur att man inte kastar eller säljer allt man för stunden inte vill ha. Hoppas nu du hittar ett tyg som passar perfekt.

~Livet i byn

Ingrid sa...

Svar: Skivan är väldigt härlig, skönt att lyssna på och inte så där överdrivet julig som många andra kan bli. I LOVE!!

~Livet i byn