söndag 26 oktober 2008

Sidensvansar


Idag har det varit full aktivitet i alla rönnar runt om där vi bor. Det har varit ett flygande fram och tillbaka hela tiden. Sidensvansarna har anlänt. Jag är alltid lika fascinerad varje år över deras klockliknande läte och energiska flygande mellan rönn och dunge. De är fina med sin tofs på huvudet och den fina sången.
Plötsligt flög en rätt in i vårt vardagsrumsfönster och det flög fjädrar och fågeln blev liggande helt still. Vi lät den vara eftersom vi inte kunde avgöra om den dog eller bara blev omtumlad av smällen. En halvtimme senare satt den upp - se ovan. Efter två timmar flyttade den på sig när man kom ut på balkongen. Efter ytterligare fyra timmar har den nu flygit iväg. Jag hann bli lite orolig eftersom det började mörkna när den äntligen flyg iväg. Hoppas att den hittar de andra!!

6 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Åh vad bra att den klarade sig - är som lite blödig med de små raringarna.

Kram Maud

Gårdsromantik sa...

Tror inte jag hinner förbi mässan - vi får ju börja flytta in i nya huset.

Kram Maud

Katta sa...

Får verkligen hoppas den hittar sina kompisar den lille stackaren.Fast jag är glad jag inte var i närheten när de flög omkring jag har sån faslig fågelfobi. Ha en bra kväll, kram Katta

Vända blad sa...

Så fina de är! Plockade undan lite rönnbär, det brukar inte finnas mycket kvar när sidensvansarna är i farten...
Här har det bara varit trastar i massor än så länge, de är inte så skojiga tycker jag, mest skrän och så...
Ha en bra dag! Kram Maria

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Precis det där hände hos oss i fjol, det är så läskigt... men de tål mer än man tror de små sötnosarna, som tur är!

Rosa Hemmet sa...

Ja hennes blogg känner jag till, den är supertrevlig och hennes stil är så personlig, men tack för tipset :)