tisdag 29 december 2009

Härliga tonåringar!

Sonen vill åka utomlands och gå high school i ett år och därefter komma hem och gå klart sista året på gymnasiet. Min man och jag är inte alls positiv till det upplägget eftersom han är extremt skoltrött redan nu och vi befarar starkt att han aldrig kommer att gå klart gymnasiet. Däremot så är vi båda positiv till att han åker. Det verkar jätteroligt och nyttigt!!


Små barn = små problem och stora barn = enorma problem.


Diskussioner har förts - både högljudda och normala - och efter några dagar så har lösningen infunnit sig och sonen har även hamnat på samma spår som oss. TACK FÖR DET!! Han går klart gymnasiet och åker därefter till USA för att studera enstaka ämnen i ett år. Han har fått i uppgift att undersöka vad som gäller och hur man söker. Förhoppningsvis så blir detta en liten sporre för honom att orka satsa och plugga lite.


Så skönt att friden är tillbaka i huset! Nu gäller det bara att börja spara - det är 1,5 år till han ska iväg och smakar det så kostar det...



Gott slut!

4 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Känner igen diskussionerna med tonåringar ;). Nu är åtminstone Afghanistan ute ur bilden här hemma, tack o lov!

Skulle gladeligen ha skickat sonen iväg för ett år under gymnasietiden. Skoltröttheten eskalerade under sista året. Tror i min enfald att ett år ute skulle ha givit mer erfarenhet o vishet o därmed förstånd att slutföra gymnasiet på ett bra sätt.

Men militären har fått fason på honom. Nu vet han att han vill plugga vidare o vad han vil läsa.

Så tack o lov för militären *gapskratt*

Varm kram

Vända blad sa...

Hej vännen! Jamen det var väl en bra lösning! Inte lätt att vara mamma...Ack så nyttigt för barnen att faktiskt få en egen bild av vad saker och ting kostar här i livet. Klokt att han ska gå ut gymnasiet först!
Ha det gott!
Kram Maria

Marika på Odlingspyssel sa...

Vad roligt att sonen vill åka till usa och plugga, det gjorde jag en termin på universitetet. Enklast (och billigast) är att han åker via ett svenskt universitet och läser universitetskurser i usa. Min tid i usa har varit en ENORM merit när jag sökt jobb och har lärt mig såååå mycket!

Persiljas Hus sa...

Jag gruvar mig redan: 13-åringen och 11-åringen har redan planerat att de ska gå skategymnasium i Malmö respektive college i USA och spela basket...! Huuu!!!!! 15-åringen ska gå natur eller samhälls...här i stan phuii! So far so good. Men vad tusingen gör man om de vill förverkliga sina bestämda planer. Man kan ju inte hindra dem att utveckla sig...
Kanske bara förhala det...?