måndag 2 mars 2009

Vad jag längtar!

Jag har köpt de fröer som ska bli de blommor jag kommer att njuta av i sommar. Detblev gamla favoriter (ringblomma, pionvallmo) blandat med nya sorter som jag hoppas ska bli fina (sömntuta, rosenskära, clarkia). Är det någon som provat så clarkian så lämna gärna en kommentar om den var fin, lättodlad m m. Det blev lite mycket blixt i bilden så det kanske är lite svårt att se vad det är för sorter.


Jag är den typen som köper fröer man direktsår utan förkultivering. I många år kämpade jag med att dra upp plantor, hade småkrukor i alla fönster och i hyllor framför fönstrena, men fick till slut konstatera att det inte är något för mig eftersom jag aldrig lyckades få fina, kraftiga plantor utan oftast spjångliga, klena och sorgliga. Om de ens fick nog med vatten...


Dessutom köpte jag ruccolafrö. Det fick jag inte tag på i fjol för det var slut överallt. Men i år blir det alltså ruccola till det grillade köttet! Tänker odla ruccolan i en stor kruka på balkongen så att det är nära till hands.

På onsdag är det dags för första avsnittet av serien Leila på landet. Det ser jag fram emot! Hon är ju som en pralin hela hon och hon gör så goda inspirerande saker för att inte tala om alla attiraljer hon har kring sig i sina program. Måste köpa hennes tidning, Leilas Country Living, när den kommer i slutet av mars.


Här har det snöat och stormat hela dagen. Det driver hela tiden. Efter en halvtimme syns det inte att man skottat alldeles nyss. Det börjar vara dags att ta en sväng med snösläden. Det blir nog inte sista svängen för i kväll heller.

16 kommentarer:

Färjtorp sa...

Ja tänk när det är dags för att börja så, oj så roligt!!

Javisst blir man less på snön som bara yr runt, hoppas det blir bättre imorgon.

Kram Johanna (förresten, din "blomtapet" här på bloggen var ju jättesöt.

Ingrid sa...

Jag läntar också till våren, när man får plantera och se det växa upp. Men just nu är det långt borta här i ödemarken i alla fall...

~Livet i byn

Färjtorp sa...

Hej. Jag har faktiskt satt ned krukan som lökarna stod i, och fyllt över med små lecakulor! Lökar behöver ju inte stå i så mycket jord.
Skålen är en keramikskål, en 30- års present.

Kram Johanna

IKT i min vardag sa...

Här nere i söder kommer våren allt närmare känns det som. Snödropparna har tittat upp och jag satte ut påskliljor på balkongen i helgen.

Ska också bänka mig framför Leila imorgon ;)

/Linda:)

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vilken fin bakgrund och ram du har fixat till bloggen! Känns vårligt! Jag borde också beställa fröer, de ser så lockande ut i sina förpackningar.

Rosa Hemmet sa...

Åh vad härligt, det värsta med att bo i lägenhet utan balkong är ju att man inte har det minsta möjlighet till fröodling.. :(
Får njuta av era blommande bloggar till sommaren istället!

Visst var män som hatar kvinnor grymt bra?
Tyckte skådisarna gjorde ett superbra jobb!

Lisas torp sa...

TACK för titten hos mej, kul att du hittade dit!
Du har ju själv en jättemysig blogg och tapeten är urläcker!

Ja, visst längtar man till våren nu...oj, så långt borta den verkar, men vi har ju ändå ljuset - så skönt det är!
Ha en fortsatt bra vecka!
Kram
Lisa

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej!

Jag tänkte också försöka mig på att sätta frön i år. Tidigare har jag alltid köpt färdiga plantor.
Men än känns det långt borta. Snön har yrt runt knuten hela dagen.

Kram Viveka

Prinsessan och jag sa...

Jag har gett upp mina talanger på att odla. Jag blir bara besviken när dom börjar sälja plantor stora fina, jämfört med det jag lyckas dra upp...Jag avundas dock alla entusiaster och många får ju till det. Men nog blev jag sugen på ruckola...Vilka snygga gardiner du hittat på DS. Jag har sett liknande som tapeter hos Borosan som jag är sugen på hela vägen upp i trappen till övervåningen.../Lycka till med fröerna!Yvonne

Tingeltangel sa...

Vad mycket fröer du köpt. Det kommer att bli mycket härliga blommor i sommar det. Själv kommer jag alltid på det där med sommarblommor alldeles för sent på säsongen.

Gårdsromantik sa...

Så vackra blommor du kommer att få!

Jag drog också upp pinniga små eländen - men en del tog sig till augusti;-)

Var så grylligt och tidskrävande - skall nog testa din idé med direktsådd.

Kram Maud

Carina sa...

Ja man blir hel snurrig när vårens fröer kommer...så kul...vi har en trädgårds klubb i Antnäs som träffas med jämna mellan rum det är jätte kul.
Ha en trevlig dag...
carina

livet på utanäs sa...

Vilket härligt vårtecken att få köpa lite fröpåsar... en hel sektion av glas rasade in på vårat växthus idag av all tung snö , men det får jag ta med en klackspark , för odlas ska det =)så ,det så ...

Ha det gott / Sussi O

Ingrid sa...

Visst kommer det bli spännande när första numret dimper ner i brevlådan.

~Livet i byn

Ingrid sa...

Svar: Nej jag såg inte Leilas program i onsdags. Såg efterlyst eftersom det kändes som om man vill höra vad som hänt Carline. Det är ju i ett samhälle inte så långt från mig.

~Livet i byn

Karin Lindström sa...

Hej!

Ja nu längtar man verkligen. Skåningarna har redan fått vår säger de, här känns det lite avlägset. Idag har det i alla fall töat en hel del och jag hörde att det skulle vara varmt i helgen så kanske snart!

Ha det så bra!

Kramar
Karin