måndag 15 december 2008

Tredje advent och traditioner


Maken vann dessa elektriska ljus på lotteri. Jag blev jätteglad! De är lite roliga att ha under glaskupan. Många kommentarer blir det...
Den vita jättestjärnan lyser i köksfönstret. Det blir fina mönster på fönstret. Den lyser dock inte upp så mycket utan ger i stället mycket mysljus.

Taaadaa! Granen är klädd! Äntligen!! Som du ser gillar jag att ha mycket saker i granen. Hade faktiskt ett lite mindre klätt tema i huvudet men yngsta sonen tyckte att "man ser igenom granen och det brukar man inte kunna göra". Så det var bara att anpassa sig till den tradition man infört. På med allt! Jag brukar ha lite olika teman och i år hade jag tänkt klä den vit och guldig men som sagt... Fast jag erkänner att det värmer i hjärtat att han har en traditon att föra med sig - "mycket prydnader och ljusslingor i granen - det hade alltid min mamma".

Vi hade alltid riktig gran hemma hos mig när jag var liten och den kläddes alltid kvällen före julafton. Jag hörde att sonen kommenterade någon gång att det var ju sent att klä granen. Nä till lucia ska det vara. Ytterligare en tradition! :-)

Tjejhelgen var som väntat jättehärligt rolig trots snöstorm, strömavbrott och tråkig föreställning. Shopping, glögg och surrande samt lite lite av idolfinalen uppvägde det tråkiga. Väl hemma (tack A för att du körde så bra trots oplogad E4!) så väntade en lugn och skön hemmakväll med maken.

Bild från Vackra paket
Både jag och min make älskar att köpa julklappar till barnen. Ja. de är bortskämda! Fast vi försöker hålla ner varje år så innan det är julafton så har listan utökats. Min man kan på impuls köpa något till den ena sonen och då måste man kompensera till den andra. Denna balans är helt otrolig svår att få i rätt nivå innan det är julafton. Jag älskar överhuvudtaget att köpa julklappar! Definitivt mer än att själv få klappar.

Nu är det bara fyra dagar till julledighet! Det ska bli så fantastiskt härligt! Jag måste dock få undan så mycket som möjligt på jobbet före fredagen men det ska väl vara möjligt.
Ha en härlig vecka med mycket mys och julförberedelser!

9 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Jag har bara 2 dagar kvar till Jullov - nu börjar man bli stressad! Tur att äldste sonen bara vill ha pengar - men något extra blir det allt.

Vilken härlig gran - man ser ingenting alls genom den! Precis som det skall vara.

Kram Maud

Dubbelörn sa...

Skrattar ingenkännande när jag läser ditt inlägg :).

Vi har väldigt lika nytraditioner ;)

Här är granen också klädd i rött o guld... alltid! Dessutom kläs den alltid till Lucia o alla paket ska läggas under granen allt eftersom...

Nu håller jag på att fixa sillrecepten inför jul. Det är bara sillen, gravade laxen o kötbbullarna som jag fixar själv. Det andra nödvändiga som löjrom, rökt, torkad o gravad renkött ligger färdigt o väntar ;).

Kramar

Här är detsamma, enda sonen får all uppmärksamhet men är inte bortskämd på det negativa sättet. Han blir lika glad för kallingar son något annat i paketen... Det är tanken som räknas!

Ett skönare liv sa...

Vilken underbar gran! riktig julkänsla.. super fint :)
ha de gott
kram nadja

Anonym sa...

Visst är det kul att köpa julklappar...ajg har precis slagit in alla julklappar och det känns skönt att vara klar med dom nu innan min hysteriska tid på Tistel kommer till helgen.

Kram Pernilla

Ett skönare liv sa...

tack snälla :)
aa visst är de underbara ?
hehe man vill nästan gå å klicka hem några åt sig själv :)
ha de gott
kram nadja

lovefriidrott sa...

hej, kul att du hälsade på hos mig:)
Jag håller med granen ska fram till lucia.
Annars hinner man ju inte njuta nå av den.
Ha en trevlig 4,e advent du oxå.
Kram sari

Vit Spets sa...

Hej!
Jag har inte blåst bort & inte halkat omkull :)
Jag småskrattade när jag läste kommentaren :)

Extra julklappar brukar det bli även för oss... jag skulle kunna köpa hur mycket som helst, älskar att ge julklappar helt enkelt!
Själv så har jag några klappar att slå in kvar, vi får se när det händer...

Önskar Dig en härlig kväll
//Siv

Vända blad sa...

Hej! Vilken mysig julstämning du visar! Nu önskar man bara att vädret kunde vara lite bättre...
Vi gjorde också likadant med granen när jag var liten, men nu är det ändrat, fast jobbigt var det de första åren.
Ha en riktigt bra helg!
Kram Maria

annette sa...

Vill Önska Dej en God Jul och ett gott Nytt År!

Kram //annette