måndag 1 december 2008

Första advent

Det är lite svårt att se men jag vill undvika att använda blixten. Det blir mysigare bilder utan blixt - speciellt när det är ljus inblandat. Detta är vår lilla gran som står bredvid bron. den är jättetät och fin.

Första advent har varit och jag har försökt mysa allt jag kunnat. Jag jobbade lite i lördags så halva dagen försvann snabbt. Hann dock med en sväng på stan och beundrade hela tiden de fina träden och det vackra landskapet. Tur det - för på söndag regnade det... Julskyltningen var verkligen avslagen men vi var till den traditionella julskyltningen i vår stad och köpte anisbröd och en krans att hänga på dörren.

Jag är som sagt lite julfreak och i år har jag fyra adventsljusstakar. I det här inlägget finns bilder på tre av dem. Den fjärde far lite runt omkring i huset och har inte landat på sin plats. Min man tycker att den var onödig att tas fram - han hade nog rätt. Den femte insåg jag själv att jag inte kunde ta fram...
När jag var liten så var jag så avundsjuk på mina kompisar som hade julkyrkor hemma i fönstret. Vi hade inte det. Men en sån där vit kyrka som lyste och spelade Stilla natt - oj vad jag tyckte att de var fina! I somras vannjag min egen på tradera. Jag tog fram den igår och jag lovar - ögonen tindrade....
Utan blixt för att få fram mysigheten.
Med blixt så att det syns hur fin den är!

Min man tyckte jag var helknäpp som traderade hem en julkyrka mitt under semestern i juli. Han har dessutom fått byta kontakt i den eftersom det var en ojordad kontakt i. Men jag tror att han faktiskt tycker att den är fin. De hade en sådan hemma hos honom så det är ju lite barndom över det hela.

Det är verkligen härligt med tiden före julafton. Jag ska försöka övertala min man att vi ska klä granen i helgen. Jag försökte i söndags men det gick han inte med på då. Det kanske går bättre nu.

Ha en riktigt härlig vecka!

11 kommentarer:

Anonym sa...

4 st!!! Jag har bara en och har fullt shoo att hinna bränna den.

Visst är det fint med Amaryllisen så där.....och den står ju lika länge som om den var "hel" eller i kruka på lök, alltså några veckor.

Ha det bra
Kram Pernilla

Färjtorp sa...

Oj det var inte illa med så många! Men väldigt mysigt.
Vad du har pyntat julmysigt överallt! Härlig tid!

Kram Johanna

Vitt och blandat sa...

Hej vännen! Jag tyckte att skyltsöndagen var härlig! jag och Pontus gjorde lite julpyssel inne på museumet, åkte häst och släde och Pontus red oxå. Nån tomte såg vi däremot inte!!

Tur att det är kallare igen, vädret är verkligen underbart - tack gode värld för att vi får ha snö!!

Önskar er en riktigt go dag, kramar varma från mig

Gårdsromantik sa...

Jag är också så förtjust i de där kyrkorna.

Just nu saknar vi det viktiga tornet där speldosan sitter - får väl spana på tradera efter en ny!

Nu är i alla fall golvet och väggarna klart och vi har en dörr in i butiken! Före det kröp vi in genom fönsytret - hade ju varit penibelt för mig med inklättrande kunder.

Kram Maud

Gårdsromantik sa...

Jag är också så förtjust i de där kyrkorna.

Just nu saknar vi det viktiga tornet där speldosan sitter - får väl spana på tradera efter en ny!

Nu är i alla fall golvet och väggarna klart och vi har en dörr in i butiken! Före det kröp vi in genom fönsytret - hade ju varit penibelt för mig med inklättrande kunder.

Kram Maud

Synnøve. sa...

Hej där.
Tack för besöket hos mig. Det är så kul med nya besökare.

Har läst din blogg lite nu. Här fanns det massor att läsa igenom.
Ser att du har en sån där fin kyrka du med.
Hade en jag fått av min mor. Den blev förstörd när vi fick översvämning i källaren.
Har letat mig halvt ihjäl efter en ny.
Har jag hittat någon? Nix.....
Jag kikar in igen.
Ha en fin torsdagskväll.
Synne.

Lea sa...

Hej hopp!
Men visst är det underbart med jul.
Jag har också flera adventsljusstakar och det är verkligen andakt när man tänder ett nytt ljus.
Du har verkligen dekorerat smakfullt.I like!
Ha det bra!
/Lea

Unknown sa...

Tack för titten hos mig. Jag tycker verkligen att du ska ge dig tillkänna om du dyker upp i helgen. Det ser jag fram emot.

Tycker du har en mysig blogg. Jag tog mig friheten att kika runt hos dig. Så mysigt ni verkar ha det. Jag minns också att jag trånade efter en sån kyrka, men fick mitt lystmäte hos min mormor, som hade en. Vi fick leka med både den och julkrubban, jag och min syster, om vi lovade att vara försiktigt och inte ha sönder något. Så vi stuvade runt med krubba, Jesusbarnet, Josef, Maria och herdarna i kyrkan tillsammans med djuren från julkrubban.

Jag fick en sån där minnesbild när jag såg din fina kyrka.
Tack, jag hade nästan glömt bort det minnet.
Man hade alltd julstämning när man var barn. Nu får jag det när jag tänder ljusen och ibland när det snöar.

Ha en underbar kväll och helg.
Vi kanske ses då?
Kram Vero

Vit Spets sa...

God morgon!
Så kul att vi har träffats i det verkliga livet :)
Jag skall försöka vara hos Maud direkt på Lördag när hon öppnar, men mycket kan hända tills i morgon så vi får väl se...

Julkyrka är så himla fint... jag små sneglade på tradera i sommar med bjöd inte på någon - har Du förresten kollat in snyggingen till kyrka hos Anette???

Vi brukar tända granen till 2:a advent men i år skall det får vänta - sonen fyller år på måndag - det blir kalas med guitar hero! Jag tror för husfridens skull att jag fixar det efter kalaset!!!

Ha en härlig dag
//Siv

Vända blad sa...

Hej! Så fint med kyrkan...har en som jag inte tagit fram ännu, vet inte riktigt var den ska stå!
Vi hade den när jag var liten och förra julen frågade mamma om jag ville ha den, gissa om jag blev glad?!
Ha en mysig andra advent och glöm inte att släcka ljusen i alla dina stakar =)
Kram Maria

Vitt och blandat sa...

Hej igen =)

Jag ska oxå dit, men jag har inte sett en enda annons! Jag åker dit på söndag tänkte jag, ska kolla om det går att rida å åka släde. Givet är ett besök hos Maud =D

Vi kanske ses?

Kramar