måndag 8 december 2008

Mer jul ge mer mer jul

Andra advent har varit. Redan?! Jag vill alltid mysa så mycket under december men vart tar tiden vägen? Jag missade t ex julmarknaden i Gammelstad. Det blev för mycket förberedelser inför middagsgäster, skjutsande och röjning (dvs städningom du trodde något annat) i helgen. Hann dock bjuda kompisar på middag, dricka glögg och spela kort i lördags. Det var mycket trevligt. Kortspelet gick dock inte alltför lysande.

Duken ovan hittade jag för 40 kr på Dollarstore. Jag gillar den jättemycket!

Hyacinter har jag undvikit i flera år eftersom min äldsta son visat allergi. Men i år chansar jag! Dem åker naturligtvis ut direkt om det börjar klia i sonens ögon. Jag hoppas dock att det går bra. Älskar vita hyacinter! Det är som julen ska dofta och det fanns alltid hyacinter hemma när jag var liten. Mycket av julen handlar egenliten om att återskapa barndomen och den förväntan man hade på julklapparna. Fast fokus nu är inte på julklapparna utan på myset med släkt och vänner samt på mat, glögg och kaffebröd. Jag älskar att köpa julklappar och slå in dem i fina paket. Jag har gått med på min mamma och systers önskemål om att sätta en summa på de klappar man köper åt de vuxna. Att jag sedan redan köpt några julklappar och inte riktigt bryr mig om prislappen hör inte hit. Jag köper hellre något som jag vet uppskattas av mottagaren än håller mig till en prislapp.

I lördags hann jag in en sväng på Röda korset och kom bl a hem med denna lilla ljusskål i kristall. Den lyser så fint med sina klara granar.

På fredag är jag ledig och då ska jag och tre vänninor åka till Piteå och se Stormen. Vi ska dessutom surra, ha lilla julafton, mysa med glögg och bara njuta! Det ska bli jättetrevligt! Jag har införskaffat några exemplar av varje artikel ovan så det kommer nog att bli lite surrande. Jag är en sådan som köper glögg i stort sett samma dag det släpps på systembolaget och samma med julcider. Då lägger jag upp ett litet lager så att jag har för hela decembers olika aktiviteter. Tyvärr är det ju så att man som tonårsförälder då får dricka julcider fram till påsk! :-)

13 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Så mysigt det låter med en tjejkväll :).

Är också allergiker o har haft svårt för hyacinter men förra året testade jag o det funkade hur bra som helst.

Det finns sorter som doftar mycket svagt o jag placerade dem i hallen där jag inte vistas så mycket. Det funkade för en astmatiker som mig.

Sorterna för en känslig näsa är:
Blue Pearl, Purple Sensation, Pink Pearl och White Pearl.

kram

Gårdsromantik sa...

Verkar ha varot en mysig helg också!

Den där duken var så läcker och vilket fynd!

Hörde av Sivan på vitt Spets att hon fått enorm huvudvärk av hyacinter - så håll koll på det också.

Stormen är jag så nyfiken på - du får berätt amer sen!

Kram Maud

Gårdsromantik sa...

Glömde säga!

Vad roligt om du kikar in på Söndag - jag får hem en massa nytt till veckan.

Kram Maud

Vit Spets sa...

Hej där!
Vilket härlig kväll att få vara med speciella vänner!

Vi har oxå allergier i familjen & jag chansade i år oxå med hyacinter - 2 dgr gick sedan var jag bokstavligen tvunget att kasta ut dem... hade en sådan tung huvudvärk & tungt att andas :( få se vad det blir för någon vit jul blomma i år!

Snälla berätta lite mer om "stormen" är så himla nyfiken :)

Hoppas dagen blir härlig
//Siv

Carina sa...

Så mysigt du har gjort i fönsterna.
Detta är nog den bästa tiden på året...jag såg att dom säljer en kyrkstuga nästan mitt e mot oss, dom är så mysiga...
kram
carina

Vitt och blandat sa...

Hej, en sak som är bra i alla fall - vita hyasinter är dom som luktar minst!! De blåa är värst så får hoppas att det går bra!

Marknaden var UNDERBAR.. du får försöka gå nästa jul igen!..

KRAMAR/Anneli

Syster vit sa...

Vita hyacinter är mina favoriter också, hoppas nu din sons allergi vuxit bort ( de kan ju hända).
Kram
Marina

Vit Gladiolus sa...

Jag älskar hyazinter men mina har redan slagit ut,!
Kram

Gnistrande snö sa...

Vilken härlig julstämning du har på din blogg!
Visst är det något speciellt med hyacinter men synd om dem som inte klarar av doften...

Tack för din gulliga kommentar inne hos mig.

Ha det så gott!

Kram
Katarina

Anonym sa...

Vad mysigt med en tripp till Piteå bara ni tjejer, har inte sett Stormen men hört att den sak vara bra.
Ja visst går veckorna fort? Dom rusra bara iväg och snart är det nytt år....och snart är det påsk...

Om ni hinner kan ni ju kika förbi Tistel , det är ju på vägen!

Ha det så mysigt
Kram Pernilla

nettans lantliga hem sa...

Roligt med en tjej runda. De är så fint med hyacinter och de luktar så gott.
Ha de så bra!
Kram Nettan

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ja men jag missade också marknaden =( Det var nog den helgen vi hade kalas för den äldre grabben.

Vet du att dom vita hyacinterna tål jag till 99%. Det är just då dom ska slå ut till max som även dom kan dofta lite för starkt.

Kram Anita

Lea sa...

Hej hopp!
Är bara in och önskar din en fin tredje advent!
/Lea